یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به صراحت اعلام کرد با 2 مصوبه اخیر مجلس مخالف است و این مخالفت را به‌صورت کتبی به مجلس اعلام کرده است.

به گزارش همشهری، مصوبه نخست که 19 اسفندماه گذشته همزمان با حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی به تصویب مجلس رسید به دولت اجازه می‌دهد زمین‌های ملی دارای سابقه کشت را به کشاورزان واگذار کند.

مصوبه دوم که 15 فروردین ماه جاری در مجلس  تصویب شد وزارت نیرو را موظف می‌کند برای چاه‌های آب کشاورزی فعال فاقد پروانه واقع در دشت‌های ممنوعه آبی پروانه مناسب صادر کند. کارشناسان معتقدند مصوبه نخست موجب جسورشدن متصرفان عرصه‌های ملی و طبیعی و مشروعیت دادن به مسیر غصب اراضی ملی می‌شود.

مصوبه اخیر مجلس نیز علاوه بر توجیه تخلف و تجاوز به منابع طبیعی کشور، وضعیت بحرانی دشت‌های کشور را تشدید کرده و سبب توسعه بیابان و ایجاد کانون‌های گرد وغبار می‌شود. محمد جواد محمدی‌زاده که29 فروردین با شعار«آب پاک، زمین پاک و انسان سالم» در جمع اصحاب رسانه حاضر شده بود در یک نشست نفسگیر 3 ساعته کوشید به انبوه پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

وی در پاسخ به خبرنگار همشهری، مخالفت صریح سازمان متبوع خود را با 2مصوبه اخیر مجلس اعلام کرد و گفت: از آنجایی که این مصوبات با نقد مواجه شده است در حال حاضر در مجلس به نوعی در مسیر تجدید نظر قرار دارد. اما با توجه به حساسیت موضوع،  سازمان محیط‌زیست از اعضای کمیسیون تخصصی آب و کشاورزی مجلس دعوت کرده تا طی نشستی که درخصوص برخی موضوعات از جمله پیامدهای نامطلوب این دو مصوبه است رایزنی کنند.

محمدی‌زاده، صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز را فاجعه‌ای برای دشت‌های کشور به‌ویژه مشهد دانست و افزود: اجرای این طرح تبعات ناگواری برای دشت‌های کشور دارد؛ براین اساس انتظار آن است با توجه به نقدهایی که مطرح شده مجلس محترم در این زمینه تجدید نظر کند. 

وی در بخشی از سخنان خود، با توجه به نگرانی‌های موجود درباره از سرگیری عملیات احداث جاده در جنگل ابر تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست همچنان بر گزینه ترمیم دسترسی محلی – راه جیپ رو- با حفظ معیارهای زیست‌محیطی اصرار دارد و هیچ گزینه دیگری را نپذیرفته است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: جنگل ابر هنوز مصوبه منطقه حفاظت شده را ندارد اما به معنای آن نیست که این رویشگاه در معرض تهدیدات احتمالی یا تخریب قرار بگیرد. ضمن آنکه با توجه به اهمیت این رویشگاه،  از چند ماه قبل مراحل مربوط به اخذ مصوبه برای ارتقای این منطقه به منطقه حفاظت شده طی شده و به نقطه نهایی رسیده است.

براین اساس اگر سفر استانی هیات دولت به سمنان در آینده نزدیک انجام شود این طرح یکی از مصوبات استانی خواهد بود،  در غیراین صورت به‌منظور تسریع، مراحل مربوط به ارتقای این منطقه به منطقه حفاظت شده در کمیسیون زیربنایی دولت دنبال می‌شود.

ببرها وارد می‌شوند

محمدی‌زاده در نشست 29 فروردین  انتقاد برخی کارشناسان محیط‌زیست مبنی بر غیراصولی بودن مبادله پلنگ ایرانی با ببر روسیه را شتابزده و فاقد وجاهت علمی دانست و گفت: مدیری که تا 6 ماه پیش کتبا اعلام کرده بود که آمادگی این تبادل وجود دارد اکنون از این مبادله انتقاد می‌کند.

این درحالی است که این مبادله حاصل بررسی یک کار چند ماهه با پشتوانه ساعت‌ها کار علمی است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ببر مازندران 70 سال است که به‌دلیل ناامنی مهاجرت کرده اما با توجه به اینکه زادگاه و خاستگاه این حیوان مازندران بوده حق براین بود که به زادگاهش بازگردانده شود. خوشبختانه این تعامل صورت گرفت و قرار است جمعه آینده ببرها وارد ایران شوند.

اما این تبادل به معنای آن نیست که ما 2 حیوان بدهیم 2حیوان بگیریم بلکه هدف، احیای زیستگاه ببر است. از آنجایی که آخرین بار ببر مازندران در میانکاله دیده شده است از 4 ماه پیش تیمی متشکل از زبده‌ترین جانورشناسان کشور مطالعاتی برای احیای این زیستگاه را آغاز کرده‌اند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در این نشست از برگزاری اجلاس گرد و غبار در روزهای 8و 9 اردیبهشت ماه امسال در ترکیه خبر داد و گفت: در این اجلاس که عراق، عربستان، سوریه، اردن و نمایندگان سازمان ملل حضور دارند نمایندگانی از کشورمان از وزارت نیرو، ‌  محیط‌زیست و سازمان هواشناسی شرکت خواهند داشت.  

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان از تعامل مثبت سازمان متبوع خود با سازمان بنادر و کشتیرانی خبر داد و گفت: ما با این رویکرد که اسکله نباید توسعه پیدا کند مخالفیم، در عین حال معتقدیم باید هر عملیاتی پشتوانه مطالعات زیست‌محیطی داشته باشد.

لذا با توجه به اینکه مطالعات لازم برای ساخت اسکله بندر کاسپین هنوز ارائه نشده، محیط‌زیست با ساخت این اسکله مخالف است به همین دلیل تا ارائه مطالعات زیست‌محیطی که مورد تایید باشد با پیگیری، حکم تعلیق گرفته شده است.

کد خبر 105399

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز